Triky, kterými se vás obchody snaží donutit utratit více peněz

nakupování

Nechtěně jste si toho koupili více, než jste původně zamýšleli? Vy jste to možná neplánovali, ale obchody to rozhodně plánují. Od supermarketů až po butiky s oblečením, nákupní střediska jsou pozorně navržená tak, aby vás donutila nešetřit, naopak utratit co nejvíce peněz.

Chcete konečně porazit prodejce v jejich vlastní hře? Pak byste si měli pořádně nastudovat způsob, jak myslí. Pojďme na to!

Velké tučné nápisy ‚SALE‘ nebo ‚SLEVY‘ pomůžou dostat zákazníka do obchodu, kde si pravděpodobně koupí věci, které ve slevě nejsou. Chytré, že ano? Obchody vás nezaujmou ale jenom svými slevami, často u nich najdete i časově omezené nabídky. Nápis ‚SLEVY do konce měsíce‘ ve vás vyvolají urgenci koupit si produkty co nejdříve. Neskočte jim na takové hlouposti. Často je produkt levný i mimo slevové období.

nakupování
Slevy jsou časté ve všech obchodech

Když už vstoupíte do obchodu, první věc, co si vezmete, je nákupní vozík. Tento vynález byl představen ve 30. letech minulého století, aby pomohl zákazníkům nakupovat větší množství jednodušeji.

nakupování
Velký nákupní vozík – chytrý marketingový tah

V supermarketech často najdete hned u vchodu třeba květinové oddělení nebo čerstvé pečivo. Proč? Je to jednoduché – protože jsou věci, které vás zaujmou hned, když máte ještě košík prázdný a vaše nálada na té správné úrovni. Květiny a pečené produkty jsou také blízko vchodu, protože jejich vzhled a vůně aktivují vaše slinné žlázy, zatímco vás nutí koupit si je impulsivně.

Dále supermarkety nejraději schovávají mléčné výrobky a další základní produkty, které si kupujete každodenně nebo častěji než jednou za týden, až do zadních uliček a regálů. Je tomu proto, že vás tak nutí projít celým obchodem, abyste se k nim dostali, což vás donutí prohlížet si a následně zakoupit více věcí.

Když zákazníci začnou chodit labyrintem uliček, podmíněně projíždí pohledem produkty od shora dolů, bez odchylky. Také je fakt, že většina obchodů posouvá zákazníky zprava doleva. V kombinaci s faktem, že Česká republika řídí na pravé straně, to nutí zákazníky dříve koupit věci v pravém regálu, než v levém.

Dále tady máme trik s úrovní očí, což je velice důležité! Všechno, co chce obchod zákazníkovi prodat nejvíce, je umístěno v regálech, které jsou v úrovni našich očí. Oblíbené položky bývají také zvýrazněny na koncích uliček. Také existuje dětská úroveň očí. Právě tam obchody umisťují hračky, hry, cukrovinky, sladkosti a další položky, které dítě hned uvidí a o které pak bude určitě prosit rodiče, aby mu je koupili.

nakupování
Njevíce prodávané produkty najdete v úrovni vašich očí

Zkušební stánky a další takové zobrazovaní chytrosti vás zpomalí a zároveň vám představí nové produkty, které si můžete zakoupit. Obchody totiž chtějí, aby pro vás byly položky jednoduše dostupné. To samé platí i u oblečení, vystaveného třeba zvlášť na stole uprostřed obchodu, v úrovni vašich rukou. Průzkum tvrdí, že dotýkání se produktů zvyšuje šanci jejich koupě.

Na barvě záleží! Lidé jsou lákáni do obchodů hřejivými barvami, jako jsou červená, oranžová a žlutá. Ale když se objeví uvnitř obchodu, začnou je obklopovat chladnější barvy, jako modrá a zelená – ty je povzbuzují k větší útratě.

nakupování
Obchod vás často přivítá hřejivými barvami

Slyšíte tu hudbu? Studie ukazují, že pomalá hudba nutí člověka nakupovat ležérně a utratit tak více. Hlasitá hudba jej rychle prožene obchodem, takže si nestihne všimnout slev. Klasická hudba povzbuzuje lidi ke koupi dražších produktů.

Na velikosti obchodu záleží také. V zalidněných obchodech strávíme méně času nakupováním, koupíme si toho méně (protože jde o impulsivní nakupování) a cítíme se méně pohodlně. A proto je většina obchodů prostorných, až si myslíme, že je mít tolik místa zbytečné. No, tak není.

nakupování
Přelidněný obchod není dvakrát pohodlný

Nejvýnosnější oblast obchodu je určitě část u pokladen. Obchody lákají zákazníky k podlehnutí sladkostem nebo časopisům, zrovna v té nejzranitelnější době – když čekají v řadě u pokladny.

A nakonec tady máme slavné zákaznické karty. Tato karta vám dá občasnou výhodu výměnou za vaši zákaznickou loajalitu a cenné osobní informace. Proč ji tedy nemít, že ano?

nakupování
Jsou zákaznické karty opravdu tak výhodné?

Nakupování může být někdy zrádné. A tak se to pořádně naučte, abyste už nikdy neskočili na taktické marketingové tahy obchodních zařízení, které vás donutí utratit více za méně věcí. Přeji hodně štěstí!

Written By
More from Therese
30+20 způsobů jak být den co den organizovanější
Organizace. Každý s ní má problém a většinou se nám nechce s tím něco...
Čtěte více
Leave a comment

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *