Schopnost předvést dokonalou prezentaci je velmi důležitým klíčem k úspěchu. Jaká by perfektní prezentace měla být? Hlavně dynamická a přesvědčivá. Mnoho lidí ale děsí představa postavit se před skupinu nečinných pozorovatelů a prostě začít mluvit. Já vám ale teď sdělím skvělou zprávu – dá se na tom pracovat! Jak? Doufám, že vám pomohou tyto největší chyby, kterých se často lidé při prezentování na veřejnosti dopouštějí.
Vtip na začátku prezentace
Přestože se zdá, že malý vtípek na začátku prezentování může upoutat pozornost a odlehčit situaci, ne vždy se to může vyplatit. Máte přibližně tři vteřiny k upoutání pozornosti publika, které sedí před vámi. Přesně v těchto třech sekundách se diváci rozhodují, zda jste v prezentování expert a zda vám budou po celou dobu prezentace věnovat svou pozornost. Začít vtipem nebo nějakou citací může být někdy riskantní, protože tento začátek prezentace přesouvá pozornost na něco nebo někoho jiného, než na vás. A to nechceme! Jsou lepší způsoby, jak upoutat pozornost a zachovat si ji až do konce. Doporučuji třeba krátký příběh ze svého vlastního života, který se vztahuje k náplni prezentace. Třeba příběh, jak jste se rozhodli dělat to, co prezentujete. Ale nezapomeňte – jen velmi, velmi krátce a výstižně!
Příliš mnoho obsahu
Na tomto bodě se snad shodneme všichni. Obsah je klíčovou a nejdůležitější součástí prezentace, ovšem je to právě hodnotný obsah, který je tím klíčem k úspěchu. Pokud natěsnáte příliš mnoho informací do krátkého rozpětí času nebo snímků prezentace, nemůžete jít hlouběji do podstaty věci. Vaše publikum totiž usíná – okamžitě ztrácí pozornost a couvá z původního rozhodnutí poslušně poslouchat. Je velice důležité podat publiku to správné množství obsahu v tom správném množství času, během kterého máte mluvit. Ostatně tak to bývá i u mnoha dalších věcí v životě a práci. Důležité je to správné načasování!
Výzvy k akci
Nezapomeňte na ně! Velkou chybou se stává, že prezentující zapomene na výzvu k aplikaci toho, co prezentuje. Právě tento krok je to, co generuje vaše vedení, doporučení, klienty a prospekty pro váš byznys. Pokud zapomenete nebo nestihnete vyzvat lidi k činům, potom nic neudělají a vaše mávání čelistí je zcela zbytečné. Najděte si na konci prezentace tu správnou dobu (opět – správné načasování!) pro výzvu publika k podniknutí dalšího kroku s vámi. Co může být tímto krokem? To záleží na obsahu prezentace, ale časté návrhy jsou zapsání se do kurzu koučování, telefonát firmě nebo další program (např. akce, které se mohou diváci zúčastnit). Může to být prakticky cokoli. Důležitá je právě pozvánka – hlavně, když jedete ve svém podnikání na vlastní pěst!
A tak vám přeji, abyste se při prezentování svého projektu či čehokoli jiného (tyto rady můžete aplikovat třeba i na prezentaci referátu ve škole – u mě to zapůsobilo na jedničku!) vyhnuli tolik zmiňovaným a zákeřným chybám, jako jsou výše zmíněné. Určitě odvedete skvělou práci při přinášení dynamičtějších prezentací. Ty vám totiž pomohou dostat to, co čem tolik toužíte! Hodně štěstí!